Af sikkerhedsmæssige hensyn udfaser Microsoft en godkendelsesmetode, som bruges af rigtig mange virksomheder til mailafsendelse fra 3. parts systemer i Microsoft 365. I praksis betyder det, at hvis I anvender mailafsendelse via Microsoft 365 til f.eks. afsendelse af elektronisk faktura fra jeres ERP-system, scanningsfunktion i kopimaskiner eller lignende, så kan det give problemer fremover, hvis ikke I handler herpå. Hvis I allerede har håndteret Microsoft ændringen eller slet ikke anvender Microsoft 365 (Exchange Online) som mailplatform, så se venligst bort fra det følgende.

Udfordring

Mange virksomheder har forskellige systemer, som afsender e-mails. Det kan være alt lige fra den klassiske scan-to-email funktion i kopimaskiner til mailafsendelse i lønsystemer, e-handels-, faktura- og journalløsninger. Hvis disse løsninger er sat op til at sende e-mail igennem Microsoft 365 (Exchange Online) med basisgodkendelse, som er den mest anvendte metode, så vil det stoppe med at virke. Microsoft har tidligere meldt ud, at ændringen ville træde i kraft pr. 1. september 2025, men er nu udskudt til d. 30. april 2026. Dog påbegynder Microsoft allerede implementering af ændringen d. 1. marts 2026, så der vil kunne opstå driftsproblemer allerede fra den dato.

Bemærk venligst, at ændringen er besluttet af Microsoft og ligger uden for itm8s indflydelse. Vi informerer jer proaktivt for at hjælpe jer med at undgå potentielle problemer med mailafsendelser fra jeres systemer.

Anbefaling

Vi anbefaler, at I allerede nu får kontrolleret om I har nogle systemer, som afsender e-mails gennem Microsoft 365 med basisgodkendelse. Hvis I har sådanne systemer, så anbefaler vi, at disse ændres til en anden Microsoft godkendelsesmetode, hvis jeres systemer understøtter det. Det er muligt, at der f.eks. skal en firmware opdatering til af en kopimaskine eller en opdatering af andre systemer for at understøtte en anden Microsoft godkendelsesmetode. I værste fald skal der kigges efter en hel anden mailafsendelsesløsning fremadrettet, så derfor anbefaler vi, at I får det undersøgt allerede nu.

Ønsker du hjælp?

Ønsker du assistance til undersøgelse af systemer med mailafsendelse, så kan du blot kontakte os med henvisning til, at I ønsker opgaven igangsat eller stille spørgsmål, hvis du har behov for afklaring. Herefter vil en konsulent undersøge om I har nogle systemer, som sender mails igennem Microsoft 365 og komme med en plan for håndtering af Microsoft ændringen. Undersøgelse og plan afregnes pr. forbrugt tid og estimeres til ca. 1-3 konsulenttimer afhængigt af omfanget af jeres systemer med mailafsendelse. Opsætning af anden Microsoft godkendelsesmetode eller en hel anden mailafsendelsesløsning afregnes pr. forbrugt tid, og i visse tilfælde skal jeres systemleverandører muligvis involveres.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om emnet her:

Exchange Online to retire Basic auth for Client Submission (SMTP AUTH) | Microsoft Community Hub